პოლიტიკა და მუსიკა, ანუ ვის რა ამღერებს

ავტორი:  მუსიკოლოგიის სამაგისტრო
პროგრამის პირველი კურსის სტუდენტი

       დღეს მთელი მსოფლიოს ყურადღება ერთ საკითხზეა მიპყრობილი, რომელიც თითოეული ჩვენგანის დიდ ტკივილად იქცა, ზოგ შემთხვევაში წარსულის იარამ იჩინა თავი, ზოგში უსამართლობის განცდამ, ყველაფერს ომით გამოწვეული ტრაგედიის ელფერი აქვს. ყველა ცდილობს, საკუთარი ძალით აღუდგეს წინ ბოროტებას და მას, ვინც სიმართლე დაივიწყა.      
    სტატიას მოკლე ისტორიული ექსკურსით დავიწყებ, ვიმედოვნებ,  მოვახერხებ იმის ჩვენებას, თუ რამხელა ძალა აქვს მუსიკას და რისი გამომხატველი შეიძლება გახდეს.
    სხვადასხვა  დროს, სხვადასხვა პოლიტიკური რეჟიმისა და დიქტატორის მიერ ყოველთვის ხორციელდებოდა ზეწოლა მუსიკაზე, როგორც გამოხატვის ფორმაზე, ყოველთვის ცდილობდნენ საკუთარ მარწუხებში მოემწყვდიათ მთლიანად კულტურა, თუ  დავფიქრდებით, მივხვდებით, რომ ამის მიზეზი გემოვნების საკითხი სულაც არ არის. მუსიკა ყოველთვის იყო პოლიტიკურ მოვლენებთან მჭიდრო და ორმხრივ კავშირში ერთ შემთხვევაში, როდესაც მუსიკოსები იყენებენ მუსიკას, როგორც პროტესტის გამოხატვის ფორმას და მეორე მხრივ, როდესაც პოლიტიკა იყენებს  მას საკუთარი შეხედულებების პროპაგანდის საშუალებად, განიხილავდნენ მას, როგორც სოციუმის დამანგრეველ ფენომენს  და ცენზურის საჭიროებასაც ამით ამართლებდნენ. ცოტა არ იყოს უხეშად ჟღერს მუსიკისა და პოლიტიკის კავშირი, იმდენად, რამდენადაც მუსიკა პოლიტიკური მოვლენების გარეშე ალბათ არ არსებობს.

 მაგალითად შეიძლება მოვიყვანოთ მე-2 მსოფლიო ომის დროს მიმდინარე მოვლენები. მაშინ, როდესაც გერმანიაში ძალაუფლება ხელში ნაცისტურმა მოძრაობამ აიღო,  მუსიკა და მისი „მიმდევრები“ დიდი წნეხის ქვეშ მოექცნენ. 1933 წლიდან, Reichsmusikkammer მოქმედებდა ნებისმიერი კულტურული მოღვაწის წინააღმდეგ. მუსიკაზე რომ ვისაუბროთ, ხელს უწყობდა მხოლოდ იმას, რაც ნაცისტურ იდეალებთან შესაბამისობაში მოდიოდა, მთავარი მიზანი „კარგი გერმანული მუსიკის“ პოპულარიზაცია იყო. კონკრეტულად,  ბეთჰოვენის, ვაგნერის, ბახის, მოცარტის, ჰაიდნის, ბრამსის, ბრუკნერის და სხვა მსგავსი - იყო გერმანიის მსოფლიო უზენაესობის კულტურული ლეგიტიმაცია, მათი შემოქმედება გერმანული ღირსებებისა და კულტურული იდენტობის განსადიდებლად იდეოლოგიურად ხელახლა იქნა ინტერპრეტირებული.  ამის პარალელურად, იკრძალებოდა „დეგენერაციული“ მუსიკა -  აიკრძალა მალერი, მენდელსონი, შონბერგი, ჰინდემიტი, სტრავისნკი, აიკრძალა პოლიტიკურად დისიდენტი კომპოზიტორები.

კიდევ რემდენიმე მაგალითის მოყვანაც შეიძლება, რომელიც ამ თემასთან მიმართებით მახსენდება. არ შეიძლება არ გაგვახსენდეს „La Marseillaise“, საფრანგეთის რევოლუციონერების ჰიმნი (რომელიც შემდეგ საფრანგეთის ჰიმნად იქცა),  ამ სიმღერით რევოლუციური საფრანგეთის მიერ „ბოჰემიისა და უნგრეთის“ მეფისადმი ომის გამოცხადების შემდეგ, პარიზში შევიდა მარსელის მოხალისეთა ბატალიონი. შეიძლება ვინმემ აქაც დასვას დღეს ძალიან პოპულარული კითხვა - „რა ამღერებდათ?“. უამრავ მაგალითს შორის ასევე მახსენდება შოპენის რევოლუციური ეტიუდი N12 (დო მინორი, თხზ. 10), როგორც ამბობენ, ეს იყო პატრიოტული რეაქცია რუსეთის მიერ  ვარშავის აღებაზე.

          ამ მხრივ აუცილებლად უნდა ვისაუბროთ სხვა ჟანრებსა და მიმდინარეობებზეც, მაგალითად სოციოლოგიურ და კულტურულ კვლევებში პოპულარული მუსიკისა და მუსიკოსების აღმნიშვნელად სუბკულტურის ან კონტრკულტურის ცნება გამოიყენებოდა. თავის მხრივ, პოპკულტურა მოიაზრებოდა, როგორც დოუმორჩილებელი, პროტესტის გამომხატველი, წინააღმდეგობრივი ჯგუფი. ზოგისთვის, რამდენად გასაკვირიც არ უნდა იყოს, პოპმუსიკა ყოველთვის გასართობი ან თავის შესაქცევი ფუნქციის მატარებელი არ არის. დღესდღეობით ამ საკითხს არაერთი კვლევა ეძღვნება. რამდენიმე წლის წინ პოლიტიკურ მეცნიერებათა კონფერენციაზე წარმოდგენილი იყო მოხსენებები ბობ დილანის შესახებ. არსებობს სხვადასხვა მტკიცებულება პოპკულტურის პოლიტიკური მეცნიერების რიგებში ინტეგრაციის შესახებ, განსაკუთრებით მაშინ, როცა საქმე სოციალური მოძრაობებისა და იდენტობის პოლიტიკის შესწავლასთანაა დაკავშირებული.

        იქმნებოდა სიმღერები, რომელებიც სამოქალაქო უფლებების, სიტყვის თავისუფლების, ბირთვული  ბომბების, ვიეტნამის ომის საპროტესტო აქციების “საუნდტრეკად” იყო ქცეული. ასევე, არსებობს პერფორმანსები, რომლებიც უშუალოდ  და კონკრეტულად ეხება სხვადასხვა საკითხს, მაგალითად 1971 წელს გამართული ჯორჯ ჰარისონისა და რავი შანკარის კონცერტი ბანგლადეშისათვის;  1985 წელს გამართული საკონცერტო მარათონი Live Aid; 1988 წელს უემბლის სტადიონზე გამართული ანტიაპარტეიდის, ე.წ. თავისუფლების ფესტივალი, რომელიც ნელსონ მანდელას 70 წლის იუბილეს მიეძღვნა, აღსანიშნავია, რომ შტატებში, სამაუწყებლო კომპანია Fox-მა კონცერტის პოლიტიკური აქცენტები დიდი ცენზურის ქვეშ მოაქცია. 2000 წელს სიდნეის ოლიმპიურ თამაშებზე ავსტრალიური როკბენდი, Midnight Oil, მილიონობით ადამიანის წინაშე გამოვიდა, მაისურებზე წარწერით „ბოდიში“,  რაც მიზანმიმართული „თავდასხმა“ იყო ავსტრალიის მთავრობაზე, რომელმაც უარი განაცხადა აბორიგენული ხალხისთვის ბოდიშის მოხდაზე.  სხვა მაგალითებს შორის მნიშვნელოვანია, აგრეთვე, პოლ მაკ-კარტნის "pipes of peace" (1983), the Rolling Stones-ის "Gimme shelter", აქვე შეგვიძლია დავასახელოთ ასევე ბობ დილანის  "Masters of war", რომელიც თავისი შინაარისით დღევანდელ რეალობაშიც რელევეანტურია და ა.შ.
                ან „ამათ რა ამღერებდათ?“

       თუ წარსულიდან ისევ დღევანდელობას და იმ მოვლენებს დავუბრუნდებით, რომლებმაც ამ სტატიის დაწერისკენ მიბიძგა, მსურს, ხაზი გავუსვა ერთ აუცილებლად აღსანიშნავ ფაქტს. სულ რამდენიმე საათის წინ გავრცელებული ინფორმაციის თანახმად, კიევში, მაიდანზე კიევის სიმფონიური ორკესტრის მუსიკოსები შეიკრიბნენ. მათ ხმა აიმაღლეს რუსული აგრესიის წინააღმდეგ, თავიანთი სათქმელი მუსიკით გადმოსცეს, ისინი უკრაინისა და ევროკავშირის ჰიმნების შესრულებით ითხოვდნენ მშვიდობას. მაშინ, როდესაც რუსი აგრესორები უკრაინის სახელმწიფოებრიობის შელახვას ცდილობენ, ხოლო უკრაინელი ჯარისკაცები სიცოცხლის ფასად იცავენ სამშობლოს, აფეთქებებსა და ბავშვების ტირილს კონტრაპუნქტად ედება კიევის მთავარი მოედნიდან გმირულად  აჟღერებული იმედის მუსიკა.



    „ალბათ დამეთანხმებით, რომ  ასეთ დროს შეუძლებელია გულგრილი დარჩე იმ ტკივილის მიმართ, რომელიც ომს მოაქვს უდანაშაულო 
მოსახლეობისთვის, უბრალო ხალხისთვის, მათთვის, ვისაც ამის შეჩერება არ ხელეწიფება. ის, რაც დღეს ხდება ჩვენს მეგობარ ქვეყანაში, უკრაინაში, ყველასთვის შემზარავია, ეს ჩვენი საერთო ტკივილია, რომელიც ყველას გულს ეხება. სწორედ ამიტომ, მთელი მსოფლიო და საქართველოც, ყველასთან ერთად,  დღეს ერთიანდება უკრაინისადმი სოლიდარობაში და ამ სოლიდარობას ვუერთდებით ჩვენც, ხელოვანები.

    ჩვენ შეგვიძლია, რომ სიკვდილს მარადიულობა დავუპირისპიროთ, რადგან ყველაფერი წარმავალია, ყოველ ომს აქვს დასაწყისი და დასასრული, ხელოვნება კი თაობიდან თაობას გადასცემს თავის სიტყვას, ამოუწურავი და უკიდეგანოა... [...]
დიდება უკრაინას!
დიდება გმირებს! "[1]

 



[1] ციტატა მოყვანილია 5 მარტს კონსერვატორიის მცირე დარბაზში გამართული, ასოც.პროფ. ნანი სანაძის კლასის კონცერტზე წარმოთქმული შესავალი სიტყვიდან, რომლის ავტორიც მუსიკოლოგიის სამაგისტრო პროგრამის პირველი კურსის სტუდენტი ირინა დუმბაძეა
აღნიშნული კონცერტი  უკრაინისა და უკრაინელი ხალხის მხარდაჭერას ისახავდა მიზნად.

Comments